Blog

Vitamine D

vis is gezond

Bijna alle Nederlanders hebben tegenwoordig een gebrek aan vitamine D vooral vitamine D3.
Daarom is het van belang om goed naar onze voeding te kijken. Er wordt ook steeds vaker geadviseerd om zeker in de maanden met R extra vitamine D3 te slikken. Hieronder een korte uitleg van wat deze vitamine doet.

Vitamine D3: wordt onder invloed van zonlicht omgezet in de huid en in het lichaam het zorgt voor een beter opname van calcium in de darmen en heeft een sleutelfunctie voor het omzetten van bepaalde eiwitten die betrokken zijn bij de botvorming en behoud van spierkracht. Ook heeft vitamine D, met name Vitamine D3, een belangrijke functie in het immuunsysteem, het ondersteunt daar de werking van de macrofagen(de afval vretende cellen). Hoe hoger de leeftijd hoe minder gemakkelijk vitamine D wordt omgezet. Bij langdurig te kort ontstaat osteoporose (bot ontkalking) en neemt de spierkracht af.
Bij zeer hoge doseringen gedurende langere tijd ontstaan neurologische afwijkingen, afwijkingen aan de botten door overmatige aangroei en is er verhoogde kans op nierstenen.

Vitamine D3 is aanwezig in dierlijke voedingsmiddelen zoals: melk, eieren, kaas, vette vis bv. haring, zalm, makreel, tegenwoordig wordt aan de meeste margarines en bakproducten vitamine D toegevoegd.

Deel dit artikel:
Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Scroll naar top